úterý 24. června 2014

48. Krakonošova stovka 2014

spustit video
Pro mě dva roky opěvovaná ze všech běžeckých stran a vychvalovaná akce, na kterou jsem se těšil tolik, že jsem jí dal přednost před čtvrtou účastí na Olomouckém půlmaratónu. Menší potíže s autem těsně před odjezdem vyřešila autobusová doprava  a tak se v pátek 20. června, místo u auta setkáváme s Pavlem před 17 hodinou v menší frontě před autobusem do Vrchlabí. Nejsme sami kdo jede na Krakonošku a ve Vrchlabí z autobusu vyráží na registraci směr Dům dětí a mládeže skupinka více než deseti lidí s velkými batohy, symbolicky vedená Olafem s malým batůžkem. Tady je vidět zkušenost opěvovaná již Josefem Švejkem, mít vše důležité sebou a přitom skoro nic nepotřebovat. Zkušenosti jsou k nezaplacení. Na prostranství před DDM již vládne předstartovní atmosféra. Moderátor vítá naši skupinku, vyzvedáme si kontrolní kartu s čipem a mapičkou cesty a jdu se převléknout. Svoji premiéru budou u mě ten den slavit lýtkové kompresní návleky, výhra z tomboly dva týdny zpátky na Silvě. Ještě v šatně potkávám Romana  a na náměstí i Libora s tatínkem. Začíná se ochlazovat a tak ještě na náměstí rád natahuji dlouhé kalhoty a lehkou bundu. Před 21.hodinou už je prostranství před startem plné běžců a poutníků. Sám Krakonoš má k nám svou řeč než vystřelí a odstartuje proud více než čtyř set lidí z Vrchlabského náměstí směr rozhledna Žalý. Běžím po rovině a do mírného kopce, přecházím do chůze v prudších kopcích. Držím se Pavla abych si vyzkoušel jeho tempo. Na prvním kilometru předbíháme Lídu, která hned hlásí, že jde jen padesátku. Na třetím km se už pěkně potím, schovávám bundu do batohu a ztrácím z dohledu Pavla. Poslední úsek před rozhlednou Žalý a zároveň první kontrolním stanovištěm už vede lesem. Dobíhám na kontrolu v čase 48 minut jako 88. v pořadí. Ještě dělám záběr kamerou, pokouším se natočit si do kelímku čaj, ale kohoutek na termosce v restauraci stávkuje nebo jsem tak nešikovný. No nic, stejně by to bylo moc horký na pití. Nasazuji tedy čelovku a sbíhám z kopce. V protisměru již pole běžců houstne. Cesta se jen mírně vlní a daří se mi téměř celá běžet až do Horních Míseček. Další kontrola je u bufetu Stopa kde jsem za 1:58hod. Teplý čaj ředím studenou vodou, zdravím se s Romanem a vyrážím dál směr Harrachov. Cesta vede přes kaňon Kotelních Jam, odkud se stoupá klikatou cestou přes velké kameny do lesa a pěknou trailovou cestou až na Dvoračky. Tady začíná široký dlouhý asfalt. Cesta klesá a táhne se dlouho až ke třetí kontrole v Harachově. Téměř nic zde nepoznávám. Jak je to jiné v zimě za světla a teď na kraji léta o půlnoci. Na kontrole jsem v čase 3:45hod. Zde se potkávám s Liborem, dávám si malé pivo, chleba, a pak ještě čaj a tatranku. Doplňuji vodu a chvíli nevím kudy dál a ztrácím zbytečně prvních deset minut. Není ale kam spěchat, nejdu přeci tolik na čas jako na to stihnout autobus z Vrchlabí v Pět odpoledne. Hučení Mumlavy je dobrým majákem pro další cestu. Jen kousek nad Harrachovem začíná pršet. Je to jediný a krátký deštík, ale i tak natahuji lehkou „goretexku“ z Gumotexu značky Bobo a šlapu asfaltkou do kopce na Krakonošovu snídani. Kde a kdy byla si ani nestačím všimnout. Dobrou hodinu se motám na hranici spánku. Deficit z minulých dní začíná být znát. Probere mě až větší zima s přibývající výškou a tyčinka co si šetřím dle reklamy „na pořádný hlad“. Celou dobu si plánuju, že si na Vosecké boudě zdřímnu. Špatně jsem si to ale zapamatoval, kontrola tam není a je třeba šlapat dál až na Lužickou boudu. U Vosecké ale zachytím skupinku čtyř kluků co šlapou rychlým krokem a v téměř již ranní mlze přejdeme společně hřebenovou Cestu česko-polského přátelství. Zde je plánované nejchladnější místo, ale v mlze teď moc nefouká a rychlé tempo mě zahřívá dostatečně. Když začne cesta přecházet u Sněžných jam ve stezku z velkým kluzkých a místy se kývajících kamenů začínám se už opravdu těšit na další kontrolu a teplo v chatě. Kameny mají mírný sklon a několikrát mi to uklouzne. Naštěstí to vždy vyrovnám bez pádu. Nebylo by to příjemné a vůbec nechápu jak tu Pavel může běžet daleko přede mnou ve svých hladkých ošlapaných Bostonech. Cesta se spouští dolů a zase stoupá a klesá po velkých kamenech dál pod Vysokým kolem, kolem Dívčích a Mužských kamenů a po asfaltce až na kontrolu v chatě Malý Šišák pod Špindlerovkou. Teplá polévka mě příjemně zahřívá, dojídám se tatrankou s čajem a přezouvám ponožky. V jídelně již je prostřeno na snídani hotelových hostů ale já mám mezičas 7:56hod a zdržel jsem se tady víc než půl hodiny. Je třeba jít dál další pěknou trailovou cestou přes kořeny, potůčky a kameny které na některých místech překrývají lávky z masivních dřevěných trámků. Další kontrola je relativně brzy v Domku Mysliwskym. Zde jsou ty slibované skvělé polské sušenky polský hrbaty čaj, káva a minerální voda. Opravdu moc příjemné místo. Dál cesta vede okolo ledovcového jezera Maly Staw a k chatě Akademicka. Kousek dál si pletu cestu, ale po pěti minutách vše napravuji seběhem přes horskou louku zpátky na žlutou další trailovou cestu. Není ale dlouhá. Brzy začíná kameny dlážděná silnice k horní stanici lanovky na Kopě. Konečně vidím před sebou cestu klikatící se na vrchol Sněžky. Závěrečné stoupání k vrcholu začíná pěkně foukat až mám strach že mi to vezme kšiltovku do nenávratna. Nasazuju tedy drsnou kuklu z moiry a je to tak akorát na tepelnou pohodu. Tady se dá pěkně vymrznout. Výhledy ale stojí za to. Není to sice ten slibovaný stokilometrový výhled do kraje, ale je to pěkné a stálo to za to si počkat s mým prvovýstupem na Sněžku do tohoto dne. Na vrcholku, není počasí na kochání, jen nahlídnu do kaple, nechám si potvrdit kontrolu v Poštovně a pospíchám dolů k chatě Jelenka. Cesta vede mírným i prudkým klesáním, mezi klečí. Jěště že občas na mě někdo křikne že jdu špatně hned na rozcestí pod vrcholem Sněžky se mi to stalo snad po třetí a ne naposled. Od Jelenky se už pěkně rozbíhám a rychle klesám až na Pomezní boudy. Na kontrole v bývalé celnici jsem v čase 13:22hod na 199 místě v pořadí. Je hodinu a půl před polednem a já mám už pěkný hlad. Konečně posolené namazané chleby se sádlem a škvarky. Dávám jich nejmíň sedm a zapíjím nealko pivem. Cesta do Pece pod Sněžkou nejdřív klesá k Malé Úpě a dá se rychle běžet asi pět kilometrů než začne opět stoupat do Velké Úpy. Závěr se dá opět běžet z prudkého kopce. Koukám po známé sjezdovce kde jsme dvě zimy učili děti lyžovat a šlapu dál na kontrolu v Peci. Čas 15:19, zlepšení na 192 místo ale cesta se začíná vléct. Vůbec bych se nezlobil, když by tu byl cíl. Zbývá ještě ale 18km. Stoupání k boudě Mír už mě zase zpomaluje. Když se otočím je zde, ale krásný výhled na Sněžku, Luční i Studniční horu. Dělám poslední záběr kamerou. Následuje cesta několik km téměř rovinou, lesem a než začne klesat je mezi stromy už vidět Vrchlabí. V tuto chvíli se zdá být blízko, za další hodinu mi to ale připadá, jako by to tam nahoře byla jen fatamorgana. Po dlouhém seběhu lesem následují ještě zdánlivě nespočetné louky a kopečky než se konečně objeví Vrchlabská civilizace a vytoužený cíl. To asi proto že už zase usínám. Naposledy čipuji kontrolu v cíli v čase 18:10hod a jdu si pro guláš, pivo a pamětní list. Nebylo to tak špatné, mohlo to být rychlejší, ale jde přeci o zážitky a těch je na delší cestě logicky víc, no ne? Tak třeba za dva roky na padesátém ročníku. To bude jistě velká sláva a já mám rád pěkná čísla.

Žádné komentáře:

Okomentovat